Tvitervētru sacēlāt. Bet kā ar reputāciju?

Kā būtu, ja “100g kultūras” ielūgtu uz sarunu antropologu, kas apgalvotu, ka verdzības atcelšana bija kļūda, jo melnādaini cilvēki ir cita suga, kas psiholoģisko īpatnību dēļ nespēj sevi organizēt pastāvīgai un  pilnvērtīgai dzīvei?

Nē, tas nenotiktu. Neviens nešaubītos, ka šāda persona sludina naidu un vardarbību, un par viņu interesi izrādītu nevis cienījami sabiedriskie mediji, bet tiesībsargājošās iestādes.

Tomēr pirms 100 gadiem bija zinātnieki, kas izmantoja dažādas, mūsdienās nenopietnas pētniecības metodes, lai pierādītu baltās rases pārākumu un fabricētu visādus apgalvojumus. Piemēram, ka baltādaino un melnādaino bērni ir slimīgi un neauglīgi, jo starpsugu vairošanos daba neatbalsta. Šobrīd to uzskata par pseidozinātni. Melnādaino un baltādaino kopīgie pēcteči iekaro britu karaļnama sirdi.

V.Rudzīša kungs tālu nestāv no šādiem pseido antropologiem: viņa izteikumi par sievietēm ir gana daiļrunīgi:

Sievietes politiku padara necaurspīdīgu

…. Ja sieviete politikā ir kā izņēmums, tad tas uzlabo asinsriti, taču, ja šī parādība kļūst par likumu, tad tas noved pie negatīvām sekām, jo parādās pārāk daudz ārpusskatuves notikumu.

 Es uzskatu, ka viņas sajauc spēles laukumu biznesā. Jo līdz ar sievieti biznesā un valsts pārvaldē ienāk fiksācija nevis uz objektīvo, bet uz subjektīvo.

Ir elementāras lietas – dzemdes cikls. (…) Sieviete līdz pat desmit dienām pirms mēnešreizēm jūtas nelaimīga, ir dusmīga. Šīs dusmas ir vērstas uz vīriešiem, jo psiholoģiskā [evolucionārā] jēga ir vienkārša – atkal es netiku pie bērna, atkal mani neapaugļoja. Par to maz tiek runāts. Mēs nezinām, kurā cikla fāzē atrodas Saeimas deputāte, kura izsaka attiecīgo priekšlikumu.

Jā – tas labs jautājums feministēm – ko liekat vietā? Kā panāksit, ka sieviete bez sišanas kļūst par priekšzīmīgu māti, sievu un Sievieti galu galā. Kā neitralizēsiet viņas Dzemdi un Dievieti, panākot, ka tās netraucē sievietes ceļā uz Sievieti? () Vai ir izgudrots kas labāks par vardarbību?

Šie izteikumi ir pamatoti viņa īpašajā metodē – viņa teorijā par sievieti – Dzemdi un Dievieti. Zinātnē vispirms pēta faktus un tad rada teoriju, kas šos faktus izskaidro. V.Rudzītis ir radījis teoriju, un ar tās palīdzību rada vai pārveido faktus. Tā ir tipiska pseidozinātne.

Protams, līdzīgi strādā arī citi pseidozinātnieki, dziednieki, ezotēriķi, astrologi, numerologi. Bet tas, kas VRudzīti atšķir no dziednieka, ir viņa izteikumu izteikti naidīgais saturs. Proti, “100g kultūras” varētu ielūgt astrologu vai Ragaciema Agnesi, tas raisītu mazāku izbrīnu kā tagad.

Pseidozinātnieki, kas pamatoja verdzības atstāšanu, to darīja labi pamanāmu iemeslu pēc: balto privilēģijas, tāpat kā vergu darbs, bija izdevīgas baltajiem, un viņi tās nevēlējās zaudēt. Līdzīgi kā VRudzītis, šie 19. gadsimta censoņi radīja metaforas, lai attaisnotu vergu fizisku sodīšanu: jo tikai tā viņus var “izmācīt”. Tas bija morāls attaisnojums vergturībai un fiziskai varmācībai pret vergiem. Tieši tikpat pamatoti ir VRudzīša apgalvojumi par sievietes neiederību biznesā un politikā, un viņas audzināšanas mērķiem, lai vīra vadībā viņa kļūtu par īstu Sievieti. Un tieši tāpat, kā VRudzīša līdzinieki attaisnoja vergturību, VRudzīša teorijas attaisno sievietes diskriminēšanu un vardarbību pret sievieti.

Tas nav stāsts par citu, nepatīkamu viedokli. Tas ir stāsts par to, vai ir jādod platforma cilvēkam, kurš atklāti sludina pseidozinātni, diskrimināciju un vardarbību?

P.S. Piedodiet, ka no tvitervētras pārcēlos blogā. Vētru sacelt ir viegli, tāpat kā piedzerties un sarīkot grautiņu muzejā. Problēma būs tikai pēc tam: kā atgūt reputāciju? Bet varbūt maldos: varbūt “100g kultūras” šo tēmu tvers gana dziļi un skaidros Stokholmas sindromu VRudzīša pielūgsmē, un atmaskos pseidozinātni, diskrimināciju un vardarbību viņa izteikumos ? Rīt redzēšu.

Uncle Tom Cabin

Ilustrācija Harietas Bīčeres-Stovas grāmatai “Krusttēva Toma būda”.

3 responses to “Tvitervētru sacēlāt. Bet kā ar reputāciju?

  1. Par Rudzīti liekas,ka viņš raksturo tikai savus klientus, un nepamana, ka ir arī savādāki cilvēki, bet par tēmu vispār – te labs piemērs, kā šie jautājumu tiek pārmērīga vēlme vienādot dzimumus noved pie pretējiem efektiem:

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s