Personīgi. Ēdiens. 15.diena no 21.

Pagājušā nedēļa bija notikumiem bagāta, bet kāds tur brīnums- bija skolēnu brīvlaiks. Un ko viņi mājās ēd?

Tas vecākiem nav viegls uzdevums, jo veikali ir pārpilni ar saldiem vilinājumiem. Pie tam – šie saldie vilinājumi pat uzdrošinās solīt veselīgumu. Amerikāņu vides organizācija EWG pētīja brokastu pārslas un secināja, ka dažas no tām tās satur vairāk kā 50 % cukura, bērnu domātās pārslas ir saldākas ka pieaugušo. Lai gan tieši cukuru uzskata par vienu no vainiekiem aptaukošanās epidēmijā. Parasti šos produktus pārdod kā veselīgus, pievienojot vitamīnus, bet zinātniski pētījumi nepierāda, ka no tā būtu kāds labums. Tīra mānīšana. Mūsu mājās cīņa ar pārslām ir vēl aizvien pilnā plaukumā, tomēr esam tik tālu, ka pērkam tikai bio-pārslas, kur ir mazāk cukura. Bet brokastu pārslas ir tikai viens piemērs tā saucami “veselīgajiem” produktiem, kurus ražotāji vēlas iepārdot bērnu vecākiem. Un, tā kā bērni mīl cukuru, bērni to pieprasa. Savukārt vecāki ir laimīgi, ja bērns ēd.

Man šķiet, tas ir pirmais lielais malds mūsu sabiedrībā – laimīgie vecāki par ēdošu bērnu. Veselīgiem produktiem ir krietni mazāk dažādu kairinātāju, kas aicinātu tos ēst vairāk kā nepieciešams, tāpēc tos ēdīs mazāk. Kāpēc tāda panika, ja bērns ēd maz?

Vērtējot savu pieredzi ar vecāko bērnu un jaunākajiem, man ir daži vērojumi un daži ieteikumi.

  • Jo agrāk sāksi, jo labāk ies – jau mammas vēderā bērnam ir svarīgi, ko mamma ēd. Arī zīdīšana pieradina bērnu pie ēdienu daudzveidības, jo krūts piens vienmēr garšos savādāk, atkarībā no tā, ko ēd mamma.
  • Grūti iepriekš paredzēt, ko tā tauta ēdīs, ko ne. Tāpēc labāk izmēģināt daudzko, varbūt kaut kas iegaršosies. Vakar nobijos, ka mani brokoļi (tirgū pirktie, pēdējie vietējie no lauka) sabojāsies, tāpēc tos mazliet pasautēju. Man par lielu pārsteigumu, mana meita un dēls paši pieteicās un ar lielu prieku ēda sautēto brokoli (bez ne kā).
  • Ēdienu garšu ļoti uzlabo fiziska slodze (un svaigs gaiss). Man negaidītais bērnu “uzbrukums”  brokoļiem sekoja pēc baseina.
  • Bērnu “menu” kafejnīcās un restorānos, visbiežāk, ir pabriesmīgs. Tomēr vienmēr ir iespēja izvēlēties mazāko no ļaunumiem. Mēs norunājām, ka bērniem pienākas “burgeru” ēdnīca divreiz gadā. Vispār tāda vienošanās par našķu ierobežošanu (vienreiz nedēļā, tikai kafejnīcā u.c.) strādā labi.
  • Dažus mazveselīgus ēdienus var pārtaisīt veselīgākos, gatavojot paši. Piemēram, tos pašus burgerus, burgeru kotletes sacepot no bio-jaunlopa gaļas. Var paši cept picas.
  • Labi strādā bara efekts.  Tas ir – ēdam kopā, veselīgās sulas dzeram kopā.
  • Iesaistīt ēst taisīšanā. Bērnam būs daudz lielāka interese pagaršot, ja pats būs taisījis. Manai meitai tā iegaršojās sklandu rauši. Tāpēc man bija liels prieks, ka Dita Lase piekrita, ka uz ēšanas kursiem varu ņemt līdzi savu gandrīz tīnīti meitu. Viņai ļoti patika gan skatīties, gan mazliet piepalīdzēt un nogaršot.
  • Piepildīt māju ar veselīgiem našķiem un tos “pusgatavot” – sagriezt ābolus, kāli sagriezt skaidiņās, žāvētas ogas nolikt “pa rokas” ķērienam.
  • Skaidrot, skaidrot, skaidrot. Neder vienkārši aizliegšana – ir nepieciešams izskaidrot, kāpēc vecāki uzskata, ka kaut kādi produkti ir neveselīgi. Pie tam – nepietiek skaidrot tikai bērniem, bet arī vecmāmiņām un vectētiņiem.

Jo lielāks bērns, jo vecāku ietekme mazāka. Maniem ir arī neliela kabatas nauda, ko viņi, protams, tērē arī ne tik labiem našķiem, lielais ēd pats ārpus skolas. Našķus viņi ēd gan ciemos, gan pie vecmāmiņas. Tomēr  tas, kas notiek mājās, ir pietiekami daudz, un, ja tā vēl būtu skolā, būtu vēl labāk. Jūs man prasīsiet – kāds tam sakars ar Tiešo pirkšanu? Vistiešākais – jo ēdieni, ko bērni labprāt ēstu, nav pārstāvēti Tiešajā pirkšanā (saldās pārslas, saldētās picas, saldie jogurti, rolltoni, kartupeļi frī, kečups ar garšas pastiprinātājiem, cīsiņi, šokolādes lielkonfektes, saldie gāzētie dzērieni). Nu, varbūt mājas cīsiņi būs.

Tā nav tikai cīņa ar vējdzirnavām: mans jaunākais bērns man nesen teica – “mamma, Tu mums esi bio mamma, un Tu rūpējies, lai mēs ēstu veselīgi“. Tas man bija milzīgs kompliments: es esmu sadzirdēta.

Tāda ir mana pieredze – priecāšos izdzirdēt par  jūsu pieredzi un jaunām idejām!

Mana apņemšanās  – uzmeklēt veselīgas, bērniem gardas receptes un izmēģināt kopā ar bērniem. Jums ir ieteikumi kur tādas atrast? Drīkst pasapņot? Iedomājieties, cik labi būtu, ja Latvijā būtu kāds Džeimijs Olivers, kas izstrādātu vieglas ēdienu receptes skolas vecuma bērniem, pamatā ar vietējiem produktiem.

Aboli

Jana, draugos ar Tiešo pirkšanu 

logo-personigi ediens

 

 

Logo
Kampaņu “Personīgi.Ēdiens” atbalsta Latvijas Vides aizsardzības fonds

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s