Kāpēc mans dēls lasa “Dzīvnieku fermu”? Un kāds tam sakars ar Daugavas kuģīti?

Mīļie draugi, es negribēju rakstīt par šo tēmu, bet paši mani pamudinājāt. Atkal man nepatīk Rīgas Domes izvēlētie latvju vecmeistaru darbi par godu svētkiem, un tas noteikti nav saistīts ar etnohistēriju.

Screen Shot 2013-04-24 at 22.24.15

Lūdzu, varat aplūkot tuvāk Bruno Jaunzema darbu (ekrānšāviņš no IR raksta). To, neapšaubāmi, zīmējusi talantīga mākslinieka ota. Kādas asociācijas jums rodas? Iespējams, esmu ļoti pesimistiska, bet mana pirmā doma – mammas stāstītais par traģēdiju, kad 1950. gada vasarā Daugavā apgāzās pārpildīts izpriecu kuģis “Majakovskij“, un noslīka 147 cilvēki, no tiem – 48 bērni. Pionieri. Arī attēlā redzamais izskatās ļoti pārpildīts.

Otra doma – 1949. gads, kas latviešiem asociējās ar deportācijām, kad no Latvijas izsūtīja 42 tūkstošus cilvēku, no kuriem  28,6 % bija bērni līdz 16 gadu vecumam.

Un – pati bilde. Kāpēc atpūtniekus pārklāj Dzezceļa tilta ēna? Ļoti interesanta mākslinieka Bruno Jaunzema izvēle – kā vienīgo no Daugavas krastu skatiem varēja izraudzīt tikai to, kur redzams visai pamatīgs Dzelzceļa tilts, kas burtiski apdraud saulainās dienas baudītājus. Vai tiešām Rīgas pilsētas māksliniekam, kas izvēlējās šo darbu, neienāca prātā izvērtēt tā vēstījumu? Jeb – arī 8.martā bija dīvaina darbu izvēle, varbūt Rīgas mākslinieks neko vairāk nespēj, kā tikai konstatēt, ka tie ir latviešu vecmeistari?

Sarkanu karodziņu varam manīt, varam nemanīt.

Kur manānepatikā redzat etnohistēriju?

Tas, ka padomju simboliku saista ar krieviem? Jā, gadās, sarunvalodā es saku “kad krievi ienāca Latvijā” vai “krievu laikos“. Tieši tāpat, kā saka “vācu laikos“, kad “sākās vācu okupuācija“. Jā, nepareizi, Latviju anektēja Padomju Savienība un okupēja hitleriskā Vācija. Bet vai mēs mūsdienās, pārmetot kadam hitleriskās Vācijas simbolikas izmantošanu, uzreiz izrādam nepatiku vācu tautai? Ko jūs teiktu, ja tajā gleznā sarkanā karodziņa vietā būtu karodziņš ar kāškrustu? Un, ja kāds protestētu, sanāktu – vērstos pret vāciešiem?

Tas ir ļoti interesanti, cik ļoti meistarīgi šo tautas sāpīgo punktu, pieskaroties etniskajai vātij, izmanto politiķi. Jo tagad ir tā, ja es gribu būt moderna un “integrējoša“, es nemaz nedrīkstu kritizēt Saskaņas Centru, jo tad es aizskaru visu krievu kopienu Latvijā. Interesanti, ka Latvijas avīze, kas sevi nesusi kā nacionālistiski noskaņotu avīzi, pēkšņi piedāvā Ušakova kungam saldu interviju. Nu ja, Rīgas Domes reklāmas budžets ir gauži dāsns, un tiklīdz jādomā par vēderu, etniskie argumenti paliek mazsvarīgi. Bet vai tāpēc ir jāaizmirst, ko nozīmē būt neatkarīgam un objektīvam žurnālistam?

Bet nu, atgriezīsimies pie sākotnējā. Manai nepatikai pret totalitāro režīmu un tā atgādinājumiem nav nekā kopīga ar manu attieksmi pret kādu tautu, un patiešām nesaprotu Rīgas galveno mākslinieku, kas izvēlas Latvijas neatkarības svētkiem gan ļoti meistarīgu, un bet – tik neviennozīmīgu darbu.  Pārāk īsa ir mūsu kolektīvā atmiņa, ja divdesmit gadu laikā jau paspējām aizmirst, kas bija padomju režīms. Tāpēc es priecājos, ka mans dēls izlasīja Dž.Orvela “Dzīvnieku fermu” un ķērās pie 1984. Viņš man teica, ka viņam abi darbi šķietot ļoti līdzīgi. Sākumā izbrīnējos, bet viņš teica – abi ir par Lielo Brāli. Es pastāstīju, ka 1989. gadā, kad izlasīju toreiz aizliegtā darba “pagrīdes” kopijas, man likās, ka eju pa Londonu un ir 1984.gads. Dēls prasīja – bet tā propoganda – vai tā tiešām tāda bija? Hm, vai tad nebija?

Jā, es zinu, ka pozitīvās domāšanas skola iesaka nedomāt par drūmām lietām pagātnē, bet atcerēties skaisto. Un tomēr. Man šķiet, ir lietas, ko nevajag aizmirst. Un tāpēc ir labi, ka arī mans dēls uzzina, kas ir Lielā Brāļa koncepcija. Var jau būt, ka tāda arī bija Rīgas mākslinieka dziļā doma – uzjundīt ainas, kas ir gana skarbas un sāpīgas?

Kazas

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s