Mīļie vīrieši, vēlos jums atgādināt, ka tulpju un rožu saņemšana no jums nav tas, kāpēc aizsākās 8.marta stāsts

8. marta aizsākums bija pagājušā gadsimta sākumā, kad sievietes pieprasīja tiesības vēlēt, kā arī vērsās pret diskrimināciju darba vietās. Roze

Mūsdienās tiesības vēlēt mums ir. Bet kā ar diskrimināciju darba vietā? Pasaulē  strādājoša sieviete vislabāk var justies Jaunzēlandē un Ziemeļvalstīs,  “The Economist” to secinājuši, vadoties pēc vairākiem indikatoriem (izglītības līmenis, darba samaksa u.c.).

Vai Latvijā ir labāk? Salīdzinoši ar dažām citām Eiropas valstīm, laikam. Tomēr – sievietes pelna mazāk. Tradicionāli sievietes izvēlās zemāk apmaksātus darbus, līdz ar to vidējās sieviešu sociālās iemaksas ir krietni zemākas, kā vīriešu. Nav jau šaubu, ka šāda izvēle notiek ģimenes dēļ – sieviete nevar strādāt tik ilgas stundas, nedz arī tik strauji augt karjerā un uzņemties tikpat atbildīgus posteņus, kamēr ģimenē ir mazi bērni. Rezultātā – viņas pensija būs zemāka, bet ne jau tāpēc, ka viņa būtu slinkojusi. Ļoti interesanti, ka pat tur, kur sievietēm politikā un uzņēmumu vadībā ir vīriešiem līdzvērtīgs spēks (kā Somijā), kā apgalvo somu izglītības sistēmas vēstnesis Pasi Sālbergs, sieviešu alga ir zemāka.

Rīgas Domes izvēlētais apsveikums 8. martā ir pilnīgā pretrunā ar šīs dienas aizsākumiem, drīzāk kā izsmiekls par sieviešu lomu un tiesībām. Es cienu latviešu mākslu, bet Rīgas Domes izvēlētie darbi liecina par sieviešu tradicionālo lomu – sieviete ar bērnu, sieviete slauc govi, sieviete ar nēšiem. Sieviete, kas ir tā noslogota mājasdarbos, ka nav pat ko sapņot par karjeru un vadošu amatu. Ak jā, jaunkundzes pludmalē arīdzan, vīrieša dzīves rota. Vislabākajās padomiskajās 8. marta tradīcijās, kad 8. marts faktiski aizvietoja māmiņu dienu. Bet – tas nav viens un tas pats!  Padomju Savienībā 8.martu izmantoja, lai noslēptu esošo sieviešu diskrimināciju, kad varas gaiteņos tās bija pārstāvētas ļoti maz, bet sadzīvē vilka dubultu nastu, gan būdamas algotas darbinieces, gan atbildot par mājkopību (jo sieviešu jaunā loma – iziešana darba tirgū nesamazināja tās tradicionālo lomu mājās).

Lai noslēgtu šo ierakstu ne tik skumjā gaismā – dāmas, svinam savu dienu! Paldies vīriešiem, kas pasveicināja mani svētkos (un, it īpaši, vīram, kas atnesa vīnu). Pats svarīgākais – ka mēs zinam, par ko ir šī diena, un atbalstām tās sākotnējos mērķus.

9 responses to “Mīļie vīrieši, vēlos jums atgādināt, ka tulpju un rožu saņemšana no jums nav tas, kāpēc aizsākās 8.marta stāsts

    • Viens risinājums būtu neturpināt padomiskās tradīcijas, kad 8.martā tieši uzsver sieviešu “tradicionālo lomu”, dāvinot puķes, izsakot komplimentus. Ir vērts atcerēties, par ko īsti tās sievietes pirms simt gadiem ASV, Šveicē un citur šūmējās un ko viņas vēlējās, lai saprastu, cik tālu esam tikuši un kā pietrūkst. Nu, un protams, ikdienā parūpēties mājasoli, lai tas nav tikai uz sievietes pleciem. Ne tikai 8. martā.

      • Ja pareizi saprotu, runa ir par sievietes lomu.. Tā jau nu gan ir tieši atkarīga no dāmas nostājas. Domāju, ka ir pavisam maz dāmu, kas nevēlas saņemt ziedus, arī konkrētajā dienā… toreiz viņas vēlējās vēlēšanu tiesības, līdztiesību, utt.. Kas tieši šobrīd no tā nav? Tas, cik uzņēmumu valdēs ir sievietes, ir tieši atkarīgs no pašu uzņēmības. Nezinu nevienu, kurai būtu liegts dibināt savu uzņēmumu vai piepildīt to, ko vēlas.. arī, ja vecis neko nedara mājās, tā ir individuālā darbu organizācija nevis vispārīgi pieņemts likums.. Neredzu pamatu čīkstēšanai. 🙂

      • Joren, vai darba intervijā ir kāds prasījis, cik Jums bērnu? Vai darba devējs kadreiz ir interesējies, kad esat ieplānojis sievas grūtniecību? Vai Jums ir nācies ņemt slimības lapu, kad bērns ir slims, un ko par to teica darba devējs? To pat parāda Eurobarometer aptauja (http://financenet.tvnet.lv/zinas/456184-darba_devejus_interese_potencialo_darbiniecu_bernu_skaits), ka vīriešiem Latvijā darba intervijā uzdod citus jautājumus. Jā, Latvijā ir veselīga sabiedrība, kas lielākoties sievietes uztver kā līdzvērtīgas partneres. Kamēr – kamēr – šī sieviete netiek pie maziem bērniem.

      • Jā, esmu sēdējis ar bērniem mājās, kad slimi.. Darba devējs izturējās ar izpratni. Sieva arī ir palikusi, arī darba devējs ir bijis saprotošs.
        Nē, neuzdodu šādus jautājumus ne dāmām, ne kungiem, jo labi zinu, ka tie nepalīdz novērtēt kandidāta profesionālās prasmes. Man šādus jautājumus intervijās neviens nav uzdevis un es uz tādiem neatbildētu. Kandidāti gan sazin kāpēc mēdz par to runāt, netaujāti..

  1. Manuprāt, kliedziens nevietā. Nu lai taču Rīgas Dome dara, ko vēlas, izliek darbus, kādus vēlas. Darbi jau arī starp citu nav šur tur paņemti, bet ataino to mākslinieku skatu uz sievieti, kāds ir bijis tad, tajos gadsimtos. Jā, varbūt nav visai mūsdienīgi, bet vai tāpēc tagad jāapgalvo, ka šis apsveikums ir “kā izsmiekls par sieviešu lomu un tiesībām”. Nu, varbūt nošāvuši greizi, bet toties nav vienmuļi.

    “Ir vērts atcerēties, par ko īsti tās sievietes pirms simt gadiem ASV, Šveicē un citur […]” es nezinu, vai kāds ir pamanījis, bet esam Latvijā ar savām tradīcijām un savām sievietēm, kuras diezvai ies ielās un pieprasīs lielāku algu/labāku sapratni/izpalīdzīgas rokas u.tml. Priekškam tik zemu jānolaižas?

    Diemžēl vai par laimi tā nu vēsturē ir gadījies, ka par visu nākas maksāt sievietei, jo jau no seniem laikiem vīrieši vēršas pret sievietēm, tāpēc ka Ieva nogaršoja ābolu (līdz ar to visām sievietēm ir jāsamaksā par Ievas izdarīto) un aizsākās elle, prastiem vārdiem runājot. Un tad vēl kristietība pielēja degvielas, lai visas sievietes, kas kaut kā sevišķi izturējās pret dabu, piemēram, raganas vai dziednieces, vai jebkuras citas, kuras pazina dabas dziednieciskās īpašības, tiktu sadedzinātas vai jebkā citādāk padzītas no šīs pasaules. Citiem vārdiem runājot, tā “sieviešu padarīšana” aizsākās stipri ātrāk par Padomju Savienību. Tad vienkārši bija lūzuma punkts. Turklāt nemaz arī nav tas lūzuma punkts tik katastrofāls.
    Vīriešiem ir pierē jāsaka, ka 8.marts ir sieviešu diena un ir pieņemts dāvināt ziedus. Un vai nav vienalga, vai viņi dāvā ziedus, lai pateiktu “esmu to izdarījis” vai tāpēc, ka tiešām tā ir gribējuši, galvenais jau pati rīcība, kāda atšķirība, kādi motīvi to vadījuši.
    Un visbeidzot “[…] ikdienā parūpēties mājasoli, lai tas nav tikai uz sievietes pleciem. Ne tikai 8. martā.” Tas vīrietim jāmāca no bērna kājas, tagad prasīt no vīriešiem, kuru mātes vienmēr visu darījušas dēlu vietās, ir bezjēdzīgi, jo paradumam liels spēks. Ņemiet to vērā un tad varbūt kādreiz skats uz sievieti būs citā gaismā.

    • Labi, vēlreiz paskaidrošu pr RD izstādītajiem darbiem. Kas ir šo darbu vēstījums? Parāda, kā latviešu vecmeistari redzējuši sievietes savā dažādībā? Jauki! Ja šāda izstāde būtu veltīta Mātes dienai – lieliski.
      8. marts ir diena strādājošo sieviešu solidaritātei cīņā par līdzvērtīgām tiesībām (politikā, izglītībā, atalgojuma ziņā). Kādā veidā šī izstāde saskan ar to, ja parāda sievieti tikai kā māti un mājas saimnieci?

  2. Novēloti sveicieni sieviešu dienā 🙂

    Nenoturējos. Tavs pirmais teikums arī izsaka lietas būtību. Tiesības vēlēt lielākoties tagad ir visām. Vienādas darba attiecības nevar būt pēc definīcijas, ja vien neatmetam homo sapiens pastāvēšanu. Cik _līdzvērtīgas_ tās ir ir principā subjektīvs un tādēļ neatrisināms jautājums. Iesaku izvirzīt konkrētus un mērāmus nākamos mērķus 😉

  3. Nu lūdzu, tikai trīs komentētāji, bet visai atšķirīgi viedokļi, kas ir līdztiesība:
    – vīrietis, kas dala ar sievieti mājassoli un darba meklētājiem neuzdod diskriminējošus jautājumus par ģimenes stāvokli (man šādi jautājumi ir uzdoti),
    – sieviete, kas uzskata, ka no bērnības neradinātam vīrietim nav vērts prasīt līdzdalību mājassolī (ja liela daļa vīriešu padomju laikā bērnībā tā nav mācīti, tad viņu sievietes velk dubultu nastu, vai samazina savas karjeras iespējas),
    – vīrietis, kas domā, ka sieviete nevar būt darba vidē pilnīgi līdzvērtīga, jo viņai ir svēts pienākums – nākamās paaudzes radīšana.

    Nu lūk. Viena Latvija, pilnīgi atšķirīgas pieredzes un uzskati. Tā kā nevarētu teikt, ka mūsu valstī valda vienprātība šajā jautājumā. Dažādās darba vietās un ģimenēs sieviešu iespējas ir atšķirīgas.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s