Humānā pedagoģija un apdāvinātie bērni

Mani meklējumi humānās pedagoģijas lauciņā noveda pie interesanta raksta par apdāvināto bērnu jūtīgumu.

Esmu pilnīgi pārliecināta, ka humānā pedagoģija der ikvienam bērnam, bet īpaši nepieciešama tā ir apdāvinātajiem bērniem, jo šādi bērni ir vieglāk ievainojami pret spiedienu, augstām prasībām, kritiku un mudināšanu uz sasniegumiem, kā arī prasību iekļauties vispārējā plūsmā. Rezultātā šāds bērns var kļūt destruktīvs, traucēt stundās. Un – diemžēl – tie nav izņēmuma gadījumi, kad apdāvināti bērni nonāk nopietnā konfliktsituācijā ar skolu.

Vecāki – perfekcionisti vēl vairāk sarežģī apdāvināto bērnu dzīvi, jo paaugstina viņu ieksējo spriedzi uz augstākiem sasniegumiem, kā arī ignorē to, ka dažas lietas bērniem vienkārši neinteresē un nešķiet vajadzīgas.

Tā kā mani šī lieta interesē, esmu daudz runājusies ar cilvēkiem par bērnu tiesībām uz individuālu pieeju un tiesībām atšķirties no vidējās straumes. Attiecībā uz apdāvinātiem bērniem tas nozīmē vienkāršu principu: tiesības būt apdāvinātam. Pārsteidzoši daudzi iebilst pret individuālo pieeju, pamatojot, ka bērnam ir jāmāk iekļauties sabiedrībā. Raudi vai dziedi, Tev ir jākļūst par daļu no straumes.

Patiesībā, skumji. Tā vietā, lai priecātos par šiem bērniem, viņi tiek vienkārši salauzti. Un kāds labums sabiedrībai no tā?

Par šo tēmu labi uzrakstījis V.Dūle

3 responses to “Humānā pedagoģija un apdāvinātie bērni

  1. Jā, daudzi iebilst pret šo pieeju, taču tikai tāpēc, ka reāli skatās uz lietām. Diemžēl nedzīvojam kaut kādā mītiskā paradīzes dārzā, bet gan naudas un varas diktētā kapitālisma pasaulē. Tāpēc humāno un individuālo pedagoģiju var atļauties tikai izteikti turīgas ģimenes, jo sliktākajā scenārijā izaugušais “saldais puķu bērns” varēs dzīvot, tērējot vecāku atstāto mantojumu. Bet ko darīs šis dīvaini “apdāvinātais” jaunietis, kad visas alternatīvās inkubatora skolas būs pabeigtas un pēkšņi izrādīsies, ka jāsāk dzīvot pašam? To pašu, ko katrs no mums, iemests tīģeru krātiņā. Ies bojā…
    Jā, tas ir skumji.
    Bet, pieskaroties jautājumam, kāds labums no tā sabiedrībai, jāsaka – vistiešākais! Sabiedrībai ir vajadzīgs patērētājs, nevis apgarots indivīds, kurš sēž pļavā un negrib dalīties savos ienākumos. It īpaši, ja šo ienākumu nemaz nav…

    • pilnīgs nekonstruktīvs un bez zināšanu viedoklis ar pāris nodrāztiem stereotipiem un jel mazāko saskari ar reālo situāciju!
      Kauns!

      • Sveicināti! Paldies par viedokli. Šis apraksts ir balstīts uz tekstā minēto rakstu “Vulnerabilities of highly gifted children” un manu personīgo pieredzi. Tāpēc vēlētos precizēt, kas tieši ir nekonstruktīvs un stereotipisks, un ko nozīmē saskare ar reālo situāciju? Acīmredzot, Jūsu uzskats par reālo atšķiras no manas personīgās pieredzes, tāpēc vēlētos uzzināt, kas tieši raksturo reālo situāciju Jūsu izpratnē? Būšu pateicīga par atbildi.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s